ארוחה לפני הגן: מה אפשר לתת לילדים לאכול? מאת עדי רסולי

תמיד אמרו לנו שארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביום – הניסיון של ההורים שלנו לגרום לנו לאכול “רק משהו קטן” לפני הגן או בית הספר ודאי מהדהד בזיכרונם של לא מעט הורים. אז הנה מספר רעיונות קלים ומהירים שאפשר לתת לקטנטנים לאכול בבוקר גם ביום עמוס.

עוד רגע הילד יאכל בגן, אולי אפשר לוותר על הבלגן בבית?

ארוחת בוקר חשובה לפעוטות מכיוון שהיא מהווה הזדמנות פז לישיבה משותפת וחשיפה נוספת למגוון המזונות הנאכלים בבית. סיבה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא העובדה שבמרבית גני הילדים לא מגישים ארוחת הבוקר לפני 8:30 ולעתים גם סביב השעה 9:30, יחד עם העובדה שהפעוט ער פעמים רבות, כבר מ- 6:00 בבוקר, עשויה ליצור צום ארוך משנת הלילה ובכך להקשות על יכולתו להתרכז ולתפקד בצורה מיטבית בגן.

ואם הוא לא רוצה לאכול בבוקר?

אם הילד לא מעוניין לאכול, רצוי להימנע ממאבק או שכנוע. שבו בעצמכם לשתות או לאכול ותדאגו להניח כוס מים גם בשבילו. בפעם אחרת תניחו מולו ארוחה קטנה ויכול להיות שתראו שפתאום הוא מביע עניין באכילה. גם אם לא תצליחו לזכות בהיענות יומיומית מצידו, תמשיכו לאכול בעצמכם וכך תצרו עבורו סביבה המעודדת אכילה נכונה בבקרים.

אז מה אפשר לתת לילדים בבוקר?

סביר להניח שכל בוקר נראה קצת אחרת, ובהתאם תוכלו לשנות את הרכב הארוחה. הנה כמה רעיונות שיהוו בסיס אותו תוכלו לגוון בקלות:

ארוחה לבוקר קריר

%d7%90%d7%a8%d7%95%d7%97%d7%94-%d7%9c%d7%91%d7%95%d7%a7%d7%a8-%d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%a8

דייסת דגנים- דייסה ביתית יכולה להוות מנה עשירה, מחממת ומזינה. שילוב של דגנים מלאים ולבנים יספק מנה עשירה בוויטמינים שאינה מכבידה על מערכת העיכול.

העיקרון הוא פשוט!

עבור כל 3 כפות של דגן (שיבולת שועל/סולת מלאה/סולת לבנה/קמח טף)  שימו כוס ו-1/3 נוזל (מים או חלב פרה – מעל גיל שנה).

ההכנה מהירה ומצריכה השגחה של דקות בודדות מעל הסיר. אפשר לתבל בקינמון ולהעשיר בממרח שקדים.

טוויסט של דייסת אקספרס

מבשלים ערב קודם קינואה/אורז ע”פ הוראות ההכנה. בבוקר לוקחים כ-3-4 כפות מהדגן לאחר הבישול ומוסיפים כ-3/4 כוס נוזל. מבשלים על אש קטנה תוך כדי ערבוב.

מתבלים בקינמון או פרי מגורד.

ארוחה לבוקר בזק

%d7%90%d7%a8%d7%95%d7%97%d7%aa-%d7%91%d7%96%d7%a7

לימים בהם השעון זז מהר מהרגיל, או שאתם פשוט ממהרים.

היעזרו בארוחות “בזק”: מוצר חלב המספק חלבון ומינרלים לצד תוספת שתשלים את המנה. השתמשו במוצרים ללא סוכר או מופחתי סוכר, כדוגמת גבינת גמדים המבוססת על גבינה לבנה ומכילה ויטמיני A D ברזל ואבץ החיוניים לגדילה. גוונו את התוספת בימים השונים:

סלט גמד: גמד + פרי חתוך

דייסת גמד: גמד + כפית שיבולת שועל טחונה מעורבבת בתוכו

מוזלי גמד: גמד + פצפוצי אורז ללא תוספת סוכר או מלח

ארוחה זוגית, לבוקר נינוח

%d7%90%d7%a8%d7%95%d7%97%d7%94-%d7%96%d7%95%d7%92%d7%99%d7%aa-%d7%9c%d7%91%d7%95%d7%a7%d7%a8-%d7%a0%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%97

בימים בהם התברכתם בהתארגנות מהירה ובפגישות מאוחרות, נצלו את ארוחת הבוקר והכינו בה פרנץ’ טוסט לצד ירקות חתוכים וגבינה .

אכילת ירקות טריים חשובה בשלבי החיים הראשונים לאספקה נאותה של ויטמינים ולביסוס הרגל אכילה של ירקות. נצלו כל הזדמנות להציג מגוון רחב של צבעים וצורות חיתוך. ביסוס אכילה של ירקות עשוי לקחת זמן אצל פעוטות שונים ולעתים תחושו כי הוא בעיקר “משחק” עם הירקות. ההתנסות הזו חשובה, ולכן מומלץ להמשיך להציע ולכלול בארוחה.

ארוחת הבוקר היא התחלה טובה ליום, בשבילכם ובשביל הילדים. אמצו לכם את הרגל ארוחת הבוקר עוד כשהילדים צעירים גם אם מדובר בחמש דקות, ההשקעה תשתלם בסוף.

 

כותבת המאמר היא עדי רסולי, דיאטנית קלינית לתינוקות ופעוטות, המתכוניה

לעוד רעיונות כנסו ל: גמדים

אולי יעניין אותך